Regényhõsök mint példaképek?
>
> Az alább olvasható szöveg részlet a komáromi VEAB
> konferencián elhangzott elõadásomból, melynek címe:
> "Nyolcadik osztályosok értékválasztásai". Az
> egész kérdõív a Rokeach-értékteszten alapult, ezt
> egészítették ki egyéb, például a regényhõsökre
> vonatkozó kérdések. A kérdõíveket észak-komáromi,
> dél-komáromi, ászári, budapesti és mátészalkai
> tanulók töltötték ki.
> Számomra legérdekesebb kérdés a következõ volt:
> "Ki a kedvenc regényhõsöd?""Kiket
> választanál közülük példaképednek?" Ennek a
> kérdésnek az eredményeit összehasonlíthatjuk Nagy
> Attila 1980-ban végzett hasonló típusú vizsgálatának
> az eredményeivel.
> Bár a kérdésünk a regényhõsökre vonatkozott, a
> gyerekek nagy része nem tudott a kérdésre válaszolni.
A
> 210 megkérdezett gyerekbõl 81 fõ (40%) nem tudott
> egyetlen példaképet sem megnevezni.
Engedményt tettünk
> hát, és más területrõl választott példaképeket is
> elfogadtunk.
Lássuk az eredményeket, a táblázatban
> feltüntetve az 1980-as válaszokat is.
>
>
> A fiúk példaképei
> 1980
> 2004
> 1. Bornemissza Gergely1. Nemecsek
2. Winnetou 2. Ábel
3.> Nemecsek 3. Bornemissza Gergely
4. Robin Hood 4. Nyilas> Mihály
5. Dobó István 5. Frodó
6. Toldi Miklós6.> Legolas
7. Sztrogoff Mihály 7. Harry Potter
8. Vadölõ 8.> Boka
9. Robinson 9. Aragorn
10. Baradlay Richárd 10. Dobó> István
> A tízes listáról 24 év alatt teljesen eltûnt, még
> csak említést sem kapott Winnetou, Robin Hood, Sztrogoff
> Mihály, Robinson és Vadölõ.
Megjelent azonban Harry
> Potter - itt még álmodozhatunk arról, hogy
> olvasmányélményeik alapján választották õt a gyerekek
> - , és a Gyûrûk ura szereplõi.
Ez a könyv már 24
> évvel ezelõtt is olvasható volt, így azt hiszem, nem
> tévedek abban, hogy a gyerekek filmélményükre
> hagyatkozva választották ezeket a hõsöket.
A Gyûrûk
> urából három hõs is felkerült a tízes listára,
> összesen több szavazatot kaptak, mint az elsõ helyen
> álló Nemecsek.
A lista további részén olyan nevek is
> felbukkannak példaképként, mint Garfield, Spiderman,
> Malacka a Micimackóból, Ambrus Attila és a
> Hálózat-varázsló számítógépes program...
>
> A lányok példaképei
> 1980
> 2004
> 1. Nemecsek1. Nemecsek
2. Cecey Éva 2. Nyilas Misi
3.> Bornemissza Gergely 3. Lotti és Louse
4. Toldi Miklós4.> Harry Potte
r5. János vitéz 5. Boka
6. Lotti és Louse6.> Cecey Éva
7. Winnetou7. Bornemissza Gergely
8. Nyilas Mihály> 8. Mia Thermopolis
9. Dobó István 9. Aragorn
10. Gergõ> (Kincskeresõ kisködmön) 10. Legolas
> Megállapíthatjuk, hogy a fiúk szinte soha nem
> választanak nõi hõsöket példaképül, de a lányok
> szívesen választanak maguknak férfi illetve fiú
> példaképet.
A tízes lista 24 év alatt erõs változáson
> ment át. A klasszikusok átadták a helyüket frissebb,
> divatosabb ifjúsági regényeknek, de a lányok
> választása egyben nem változott: a legelismertebb nõi
> példaképek között továbbra is ott van a két Lotti és
> Cecey Éva.
> Elgondolkodtató az is, hogy a "top 10-ben"a
> legsikeresebb könyveken és filmeken túl (Harry Potter,
> Gyûrûk Ura, A neveletlen hercegnõ naplója), a
> választások bizony elég "iskola-szagúra"
> sikerültek.
Ez persze jelentheti azt is, hogy az
> irodalomtanárok és a gyerekek értékítélete
> nagymértékben megegyezik, de jelentheti azt is, hogy a
> gyerekek szinte csak a kötelezõket olvassák.
A 210
> nyolcadik osztályos közül csak 1-1 említés jutott
> Szabó Magda, Walter Scott, Verne Gyula, Fekete István
> hõseire, annál több jutott rajzfilmfigurákra és
> fantáziafilm alakokra.
> Megállapítható tehát, hogy a gyerekek nehezen, vagy
> egyáltalán nem választanak maguknak
> olvasmányélményeikbõl példaképeket. Ennek alapvetõ
> okait az alábbiakban látom:
> - A gyerekek nem olvasnak
> - Olvasmányaik hõseit nem tartják követendõ
> példának.
> A fenti két megállapítást összegezve: lehet, hogy
> azért nem olvasnak (már amelyikük megtanult értõn
> olvasni), mert nem találnak olyan modelleket,
> élethelyzeteket a számukra kínált könyvekben, amelyek
> kérdéseikre választ adnának. Nyilvánvalóan nem a
> könyvekben lehet a hiba. Úgy gondolom, a gyerekekben sem.
> Talán leginkább a módszerekben, ahogyan a tanmenet
> megpróbálja eljuttatni számukra a könyvekben fellelhetõ
> értékeket.
>
>
> Mikolasek Zsófia
> Jókai Mór Városi Könyvtár, Komárom